divendres, 27 de febrer del 2009

Dia 60 - Bublé/Connick

Sempre m’ha agradat la música Big Band. L’altra dia vaig anar a la biblioteca del meu poble (lloc que hauria de visitar més) i entre els discos n’hi havia un de Michael Bublé, l’anomenat Call Me Irresponsible, editat el 2007. Havia escoltat algunes cançons però no amb la suficient atenció i la veritat és que m’ha agradat molt. De fet, fa un parell de dies que em vaig comprar dos dels seus discos, Michael Bublé de 2003 i It’s Time de 2005, el preu també molt atractiu, menys de 9 euros cada un.

Si t’agrada la bona música, sigui l’estil que sigui, et recoman en Bublé. Té una veu molt dolça, a més les versions de cançons molt conegudes són esplèndides... té un gran equip al darrera (productor, arranjador).

Diuen que és el nou Frank Sinatra, cosa que ja van dir de Harry Connick Jr., el qual també és una bona recomanació. En definitiva, música molt agradable, que no “molesta”.


diumenge, 22 de febrer del 2009

Dia 59 - La Butaca 3

Comentaris publicats al número 148, desembre de 2008, a la revista Temps Moderns.



Transsiberian
La veritat és que quan veig la firma Filmax, arruf el nas. Les edicions en DVD són pobres i la qualitat de les produccions de llargmetratges és més que discutible. Però així i tot vaig decidir arriscar-me amb Transsiberian, es veu que aquest dia tenia ganes d’aventura. Doncs no… no em vaig penedir de la decisió.

Brad Anderson n’és el director, del qual tenim les referències de dos magnífics títols: Session 9 (2001) i The Machinist (2004), també produïda per Filmax, que tenen en comú la complexitat de la ment humana.

Un tren (el Transsiberià), unes matrioixkes, una parella enamorada, una altra que no tant, la neu i el fred són els protagonistes d’una història no gaire original, però correctament relatada.

Roy (Woody Harrelson) no s’assabenta del que passa fins ben entrada la trama. Jessie (Emily Mortimer) no és l’innocent dona que aparenta. Ian (Eduardo Noriega, estrany amb la veu de Roger Pera) és el que sembla, un guaperas gens transparent. Abby (Kate Mara) és la més sincera, desencantada de la vida i enamorada d’Ian. Grinko (Ben Kingsley) és el policia del que no saps si convé fiar-te’n. Una vegada que ja tenim els elements primordials, només cal afegir una realització elegant i nítida i el resultat és una més que entretinguda pel·lícula.
Poques escenes passen de vespre o en espais obscurs. La claredat de les imatges que proporciona la immaculada neu és l’antagonisme ideal per il·lustrar les històries fosques. Anderson és molt conscient que l’espectador no vol que l’engani i deixa constància de la seva habilitat per moure la càmera i els enquadraments. No res està deixat a l’atzar.
Anderson sap aprofitar els paisatges nevats —i la claustrofòbia que poden provocar tantes hores en un tren— per crear l’atmosfera adequada per desenvolupar una història entretinguda que, malgrat no superar la seva anterior pel·lícula, compta amb una realització adequada.


L'avocat de la terreur (L’advocat del terror)
Barbet Schoeder sempre m’ha semblat un director interessant —en repassar la filmografia, hi ha més títols que em desagraden dels que m’agraden.
Nascut a Teheran però criat, entre altres llocs, a Colòmbia, Sud-àfrica i Eivissa (on encara hi viu sa mare, a la casa familiar que van comprar en 1951). Aquest fet li ha permès tenir una visió més global del món, de la realitat.
La primera pel·lícula que va realitzar fou More, un «experiment» amb Pink Floyd, rodada precisament a la illa pitiüsa. El documental tampoc no és un gènere nou per a Barbet Schroeder: el 1974 firma Général Idi Amin Dada; Autoportrait i un parell d’anys després Koko, le gorille qui parle.
He de reconèixer que fins aleshores desconeixia la figura de Jacques Vergès, un advocat que no es mostra incòmode a l’hora de defensar persones que han fet història, per exemple el nazi Klaus Barbie i una sèrie de dictadors africans, culpables que el continent negre continuï sent «el tercer món».


El millor de L'avocat de la terreur és que presenta el misser com a tal, que gaudeix contant la seva història davant una càmera.

Schroeder deixa que sigui l’espectador el que prengui la decisió, que pensi per ell mateix. De fet, la que sempre sembla imprescindible veu en off és totalment absent, només uns rètols indiquen el nom de la persona que parla, però no expliquen qui és.
Schroeder, al llarg de més de cent vint minuts, és un narrador que exposa els fets, sense cap tipus de manipulació, on el protagonista indiscutible és Vergés, i la Història n’és un personatge secundari.
El projecte es complementa amb un DVD editat a França, i una plana web on es completen les històries del llargmetratge.

Com a apunt final, cal reproduir les paraules de Vergès sobre la pel·lícula: «descriu molt bé, a través de la meva persona, cinquanta anys de terrorisme». Davant d’això, no cal dir res més.

Dia 58 - Spanish's short movies

Aquest vespre és la gran nit, els Oscar ens indicaran quines són les pel·lícules que ens han d'agradar (les que no aconsegueixen premi) i les que ens han d'entusiasmar (les que obtenguin l'estàtua).

Però jo vaig contracorrent. I com m'agrada l'animació, aquí tens alguns dels vídeos del curtmetratges candidats als Goya... (altres no estan disponibles, llàstima).

Crec que saber qui va ser el guanyador no és primordial, simplement gaudeix de les pel·lícules.

El ataque de los kritters asesinos



Espagueti Western






La increíble historia del hombre sin sombra

dimecres, 11 de febrer del 2009

Dia 57 - Great Composers

Sí, tenia el blog una mica abandonat, però com en Schwarzenegger "I will back". I res millor que un video dedicat als grans compositors de música de cinema... no hi són tots, però sí un bon grapat: Mancini, Steiner, Herrmann, Barry, Goldsmith, Schiffrin... crec que és una bona oportunitat per començar a familiaritzar-te amb el món de les bandes sonores, i alerta, que crea adicció...

dimarts, 3 de febrer del 2009

Dia 56 - Curtmetratges

El més destacat de les candidatures als premis Oscar, és sense cap mena de dubta, el dedicat al “Millor curtmetratge d’animació”, la qualitat és excel·lent.

L’oportunitat que tenim de veure en sales comercials, no només els candidats a premis, sinó qualsevol curtmetratge, sigui o no d’animació, és impossible, per tant no queda més remei que cercar altres recursos... i aquest passa per evidentment, YouTube.

Així que aquests són els candidats al “Millor curtmetratge d’animació” de l’edició número 81.

  • Lavatory – Love Story. De Konstantin Bronzit. Una història absolutament entranyable.
  • Oktapodi. D’Edmund Mokhberi i Thierry Marchand. És un curt amateur realitzat per estudiants de l’escola d’animació francesa Gobelins. El final és fantàstic.
  • Presto. De Doug Sweetland. Una producció Pixar, amb un guió i mitjans tècnics insuperables.
  • This Way Up. D’Alan Smith i Adam Foulkes. No he trobat la pel·lícula, però hi ha un tràiler a la pàgina web oficial: http://www.thiswayupmovie.com/
  • La maison en petits cubes. De Kunio Kato. No, d'aquest tampoc hi ha pel·lícula.







diumenge, 1 de febrer del 2009

Dia 55 - La Butaca 2

Comentaris publicats al número 147, novembre de 2008, a la revista Temps Moderns.
Vicky Cristina Barcelona
Així de clar: decebedora és la nova, i esperem que no darrera, pel·lícula del mestre Woody Allen… que ha demostrat que pot fer-ho millor.
La impressió que fa Vicky Cristina Barcelona (el títol tampoc és d’allò més encertat) és que ha rebut una bona subvenció de la Generalitat de Catalunya per tal de mostrar Barcelona, però una Barcelona desconeguda, amb uns indrets que podrien ser Londres, París o Manhattan (algunes de les ciutats on Allen ha filmat els seus llargmetratges), ah… i de la llengua catalana res de res: ni un tímid «bon dia» i molt menys cartells en aquest idioma.
Quant al repartiment: Javier Bardem està correcte (parlant de cap de nas, com sempre); Scarlett Johansson —encara no sé què hi han vist en aquesta al·lota—, per mi sempre fa el mateix; Penélope Cruz, tant en anglès com en castellà, més que interpretar, crida… sembla una «maruja» sortida de qualsevol pel·lícula del neorealisme italià (amb tots el respectes per a Anna Magnani, Silvana Mangano, Sophia Loren, Gina Lollobrigida…). La «desconeguda» Rebeca Hall, és qui aporta credibilitat al seu personatge amb una interpretació continguda. Però qui destaca és Patricia Clarksson, que amb subtils gestos i mirades és capaç de comunicar més que amb l’exageració.
La veu en off, un recurs cinematogràfic del qual no s’ha de fer un ús arbitrari i que Allen ha sabut «introduir» en altres títols —Days of Radio, Match Point— en aquest cas, més que una mancança de llenguatge narratiu, amaga una mandra a l’hora de desenvolupar la història per les pròpies imatges.
Desprès d’uns anys irregulars, la meva reconciliació amb Allen va ser gràcies a la magnífica Match Point que juntament amb Annie Hall, September, Interiors, Another Woman, Manhattan Murder Mistery, Days of Radio i Hannah and Her Sisters conformen el millor de la seva genialitat.
Wathever Works és el nou projecte d’Allen (segon fonts consultades a la xarxa). Només esper que, gràcies al canvi de medicació que li ha receptat el seu terapeuta, puguem gaudir de l’ingeni i de l’humor que caracteritza un artista com és Woody Allen. Mentrestant la seva darrera novel·la editada, Pura anarquia, descansarà sobre la meva tauleta de nit, esperant un millor moment per a la lectura.


El rey de la montaña
Gonzalo López-Gallego és el director de El rey de la montaña, una agradable sorpresa dins l’avorrida cartellera cinematogràfica (i això és una referència a l’exagerada quantitat de sales d’exhibició vers l’escassa varietat oferida): una pel·lícula sense més ambició que la de voler contar una història.
Quim, (Leonardo Sbaraglia, que en el seu intent d’esborrar l’accent argentí, li ha quedat una mena de xiulet) condueix per uns espectaculars paisatges muntanyencs, i de cop i volta algú li dispara… uns minuts després s’hi uneix Bea (una discreta María Valverde), de la qual no en sabem gaire cosa, únicament que té les mans una mica llargues, i des d’aquest moment l’espectador és testimoni d’un joc.
Les comparacions amb First Blood (Acorralado,1982), Duel (El diablo sobre ruedas, 1971) i Deliverance (Defensa, 1972) són quasi obligades. Amb el primer títol hi comparteix les muntanyes, es converteixen amb els aliats, o no, dels protagonistes. Amb la cinta dirigida per Steven Spielberg, hi té en comú l’angoixa de no saber el perquè del que succeeix. I amb la dirigida per John Boorman, la violència és l’element inevitable del desenllaç.
I, malgrat a desvetllar alguns esdeveniments de la història, també cal fer referència a una altra gran pel·lícula, del sempre genial Narciso Ibáñez Serrador, és tracta de la producció de 1976 ¿Quién puede matar a un niño?, on es qüestiona la innocència dels infants.
El rey de la montaña gaudeix d’un guió treballat, on es construeix una «petita» història amb uns personatges que desenvolupen l’instint de supervivència, un instint que tots tenim estotjat en algun lloc.
Lemon Tree (Los limoneros)Cisjordània, la complicada línia fronterera amb Israel. Salma (Hiam Abbas), una viuda palestina, dedica els seus esforços a mantenir el llimonerar que ha heretat dels avantpassats, amb l’ajut d’un vell que és tant o més que un pare. Un bon dia, s’instal·la com a veí el ministre de defensa israelià i és aleshores quan comencen els problemes per a Salma.
Eran Riflis, el director i coguionista de Lemon Tree, construeix una història sensible i molt intel·ligent sobre el comportament humà davant les circumstàncies. No és una pel·lícula política, és un exercici sobre l’absurd d’algunes situacions… com pot ser que uns llimoners és considerin una arma terrorista? És clar que una mateixa posició té diversos punts de vista, i totes són respectables i igual de vàlides. Tu prens partit per una o per l’altra. En aquest cas, sents més simpatia per la que sembla més indefensa, per la més afectada per la injustícia. Aquí no hi ha ni «bons» ni «dolents», únicament persones que afronten a la seva manera la situació, defensant allò que és seu.
Entre l'insatisfeta esposa del ministre i la viuda hi ha una gran complicitat, no és dirigeixen la paraula durant tot el metratge (recordem que una és israeliana i l’altra palestina, per tant no parlen el mateix idioma, però gràcies a la decisió del distribuïdors d’estrenar la pel·lícula en versió doblada, aquesta situació només s’intueix), però les seves mirades de complicitat ho diuen tot. Això també pot comportar una altra lectura, si el món estàs menat per dones, tal vegada els egocentrismes no existirien.
Els petits detalls (l’oferiment d’una gerra de llimonada, la vida als Estats Units del fill de Salma), són part fonamental de l’elegant realització d’un autor que convé no perdre de vista.